Gdy słyszymy hasło „marketing internetowy” do głowy przychodzą nam, w zależności od stanu wiedzy, różne narzędzia i sposoby stosowane przez przedsiębiorców w promocji swoich usług. Marketing stał się tak popularnym zjawiskiem, że trudno już dzisiaj przeglądać jakiekolwiek strony i nie natykać się na niego. Występuje praktycznie wszędzie, w rozmaitych formach, rozmiarach i natężeniach. Bez względu na ilość powstających sposobów promocji, ciągle jedna z nich jest podstawą wszystkich pozostałych – mowa oczywiście o SEM.
Coraz więcej firm, często nawet niezwiązanych z branżą IT, sięga po SEM. Czym on jednak jest, w jaki sposób się go używa oraz dlaczego warto w niego zainwestować? O tym dowiemy się w tym artykule.
Optymalizacja treści i reklama w marketingu internetowym
Marketing internetowy już na stałe wdarł się do ludzkiej świadomości i coraz więcej osób pogłębia wiedzę na jego temat. Jeszcze do niedawna internauci nie do końca rozróżniali takich terminów jak SEO, SEM czy PPC i używali ich albo naprzemiennie, albo w zupełnej izolacji od siebie. Oczywiście ani jedno podejście, ani drugie nie było zgodne z prawdą. W pojęciu SEM łączy się SEO i PPC (więcej informacji na ten temat znajduje się TU). SEM to ogół działań marketingowo-reklamowych prowadzonych na rzecz promocji w Internecie i oznacza marketing wyszukiwarki internetowej (z ang. Search Engine Marketing). Jest tak dlatego, że wszelkie formy promowania się on-line opierają się właśnie na algorytmach wyszukiwarek – im lepiej dostosujemy się do nich, tym wyżej znajdziemy się w wynikach wyszukiwania, czyli tym większy potencjał sprzedażowy uzyskamy. SEM dzieli się na SEO i PCC. Czym są?
SEO – pozycjonowanie stron
SEO to Search Engine Optimization, czyli optymalizowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jest to proces (a nie jednorazowe działanie), który tym jest skuteczniejszy, im jest dłuższy i bardziej regularny. Duży wpływ na miarodajność SEO ma konsekwencja w stosowaniu danych narzędzi. SEO można podzielić na SEO On-Page/Off-Page, ale także na White-Hat SEO i Black-Hat SEO.
SEO On-Page to wszelkie działania pozycjonujące, które odbywają się bezpośrednio na stronie internetowej. Będzie to wszelki content (artykuły, wideo, zdjęcia) bogate w słowa kluczowe, odpowiednio umiejscowione na stronie. SEO Off-Page natomiast to wszelkie akcje poza stroną, opierające się na linkowaniu do niej. Liczy się jednak nie tylko ilość, ale też jakość linków. W tzw. link buildingu chodzi o to, by odnośniki do danej strony umieszczane były na jak najpopularniejszych i najbardziej wartościowych portalach – przekłada się to bezpośrednio na potencjał pozycjonujący.
White-Hat SEO to pozycjonowanie zgodne z etykietą i dobrymi zasadami współżycia w Internecie. Są to wszelkie akcje, które dzieją się naturalnie, przy użyciu ludzkiego wysiłku. Są one nastawione na efekt, jednak nigdy kosztem komfortu czy naginania prawa. Black-Hat SEO to stosowanie botów, nielegalnych skryptów i wszelkich innych nieetycznych metod pozycjonujących. Karą za ich stosowanie może być usunięcie z wyników wyszukiwań, blokada strony itp.
PPC, czyli reklamy płatne
PPC oznacza Pay Per Click (płać za kliknięcie) i opiera się modelu opłat za reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Obecnie można poszerzyć ten termin o wszelkie media społecznościowe, które udostępniają taką możliwość – PPC to po prostu reklamy, za które się płaci, a które trafiają bezpośrednio do danych internautów. Profil odbiorcy określa się samemu, co czyni ten sposób reklamy bardzo skutecznym i nastawionym na wyniki. Aby jednak były one zadowalające, należy dużo uwagi skupić na targetowaniu, czyli wyborze odpowiednich odbiorców.
Istotnym elementem PPC jest, jak sama nazwa wskazuje, opłata za każde kliknięcie w reklamę. O ile SEO można własnymi siłami prowadzić za darmo, o tyle PPC jest, było i zawsze będzie płatne. Koszty te są jednak warte poświęcenia, gdyż np. Google Adwords jest szalenie skuteczną metodą reklamowania się w Internecie. Pozwala na dotarcie do dowolnego klienta w sposób bezpośredni – nie musimy liczyć na jego inicjatywę w takim stopniu, w jakim ma to miejsce w przypadku SEO. Oczywiście nie można porównywać tych dwóch metod, gdyż są nastawione na dwa różne efekty – SEO to długoterminowa inwestycja, a PPC to potencjalnie szybki zysk. Najlepiej znać i stosować obie metody.
Marketing internetowy w XXI wieku
Obecne czasy wymuszają na przedsiębiorcach stosowanie konkretnych metod i używanie pewnych narzędzi marketingowych w celu pozyskania jak największej liczby klientów. Bez względu na trendy, SEM zawsze będzie cieszył się popularnością, bo po prostu jest skuteczny. Nie da się prowadzić działań reklamowych bez uwzględnienia wyszukiwarek – trzeba to jednak robić z głową, a najlepiej kompleksowo, czyli inwestując zarówno w SEO jak i PPC. O ile kiedyś można było zastanawiać się, czy warto jest płacić realne pieniądze za marketing w Internecie, o tyle dziś wydaje się to być sprawą oczywistą. Zatem… Do dzieła!