Jak reklama wpływa na emocje?

Wpływ reklamy na ludzkie emocje to przedmiot wielu dyskusji. Reklama, która wpływa na ludzkie uczucia, to zazwyczaj skuteczna reklama. Dlaczego? Bo emocje wpływają na nasze decyzje oraz działania w niezwykle istotny sposób. Manipulowanie ludzkimi emocjami bywa jednak zagadnieniem, z którym wiąże się wiele kontrowersji. Czy można wpływać na ludzkie emocje bez stosowania podchwytliwych metod? Czy granie na ludzkich uczuciach jest moralne? Oto pytania, na które wielu ekspertów od lat szuka odpowiedzi.

Zamieszanie związane z emocjami oraz wpływem reklamy na nie zazwyczaj nie przeszkadza jednak tym, dla których tworzenie reklam stało się podstawą zawodowej działalności. Wielu z nich stara się osiągnąć swe cele poprzez stosowanie takich chwytów, które mogą wzbudzać wiele wątpliwości. sama etyka reklamy to osobny temat, wart głębszej analizy. Zajmijmy się jednak stroną emocjonalną.

Emocje w reklamie pojawiają się bardzo często. Doskonałym przykładem mogą być tu kampanie mające pomagać w zbieraniu pieniędzy na chore dzieci. Tu emocje stanowią podstawę przekazu. Niestety, bardzo często przekraczane są tu granice dobrego gustu, czego efektem jest makabryczny i budzący wiele zastrzeżeń przekaz. Warto jednak pamiętać, że i pozytywne emocje są chętnie wykorzystywane w reklamie. Uśmiechnięty maluch w ?najlepszej? pieluszce czy pies, który radośnie merda ogonem na widok reklamowanej karmy to kolejne przykłady sięgania po emocje i uczucia w reklamie. Taka reklama może trafić do odbiorców, wiąże się jednak też z pewnym ryzykiem. Brak umiejętności w tworzeniu emocjonalnych reklam może sprawić, że efekt będzie nie tylko mało efektywny, ale wręcz śmieszny. Nadmiar tragizmu lub przekraczanie granicy dobrego smaku są tu błędami, które twórcy reklam popełniają najczęściej.