O aktywizacji sprzedaży mówi się wiele, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z jej roli oraz form, jakie może ona przybrać. Czy jest to działanie konieczne i sensowne z punktu widzenia firmy. Jaką rolę odgrywa ona w promocji? Czym jest w rzeczywistości aktywizacja sprzedaży?
Aktywizacja sprzedaży to szerokie pojęcie, które określa przede wszystkim wszystkie te kroki, dzięki którym możliwa staje się skuteczniejsza sprzedaż produktów oraz usług. Niektórzy określają ją mianem uzupełniającej promocji, która ma przede wszystkim wspierać reklamę.
Aktywizacja sprzedaży ma swe konkretne cele, które muszą być ściśle powiązane z reklamą. Głównym zadaniem osób zajmujących się aktywizacją sprzedaży jest dostarczenie potencjalnym nabywcom dodatkowych bodźców, dzięki którym byliby oni w stanie zwiększyć swe zainteresowanie danym produktem lub usługą i dokonać ich zakupu. Jak prowadzona jest taka promocja? Kiedy jest ona szczególnie ważna dla firm?
Dla przedsiębiorców aktywizacja sprzedaży jest szczególnie ważna w chwili, gdy wprowadzają na rynek nowy produkt oraz w chwili, gdy muszą się zmierzyć z konkurencją.
Aktywizacja pozwala również wzmocnić wizerunek danej marki oraz jej pozycję na rynku. Do środków powszechnie wykorzystywanych już w aktywizacji sprzedaży można zaliczyć obniżki cen oraz jednorazowe, atrakcyjne rabaty. Chętnie stosowane są również bony oraz okolicznościowe promocje. W aktywizacji sprzedaży można korzystać również z bezpłatnych próbek produktów lub też z drobnych upominków ? gratisów, które mają zwiększać atrakcyjność danego produktu.
Aktywizacja sprzedaży często bazuje na tak popularnym pojęciu, jak oszczędność. Premie, gratisy oraz darmowe próbki innych produktów ? to metody, które pozwalają zwiększyć sprzedaż, a nabywcom dać szansę na poczynienie pewnych oszczędności. Odwołując się do takiego argumentu, aktywizacja sprzedaży staje się jednym z najważniejszych środków, z którego tak chętnie korzysta współczesna promocja.